Espasa i Bruixeria
ambientada a l’inquietant Zothique de Clark Ashton Smith, un món decadent de regnes
caiguts, cultes aberrants i amors condemnats. Aquesta ambientació mescla acció
al més pur estil Conan i una visió personal dels mites de Cthulhu (no en va
Smith era membre del Cercle de Lovecraft), i utilitza un sistema senzill i
dinàmic centrat en l’heroisme, Bàrbars de Lemúria.
Bàrbars de
Lemúria
Bàrbars de Lemúria és un petit tresor de joc
de rol creat per Simon Washbourne, i traduït al català i al castellà per Maqui Edicions i Ediciones Epicismo, respectivament. El joc es centra en el gènere d’Espasa i Bruixeria
popularitzada per pesos pesants com el Conan de Robert Howard, Thongor de Lin
Carter o Fafhrd i la gràcia és que ho fa amb un sistema molt lleuger, d’aquells
que es presten a diluir-se amb la narració per crear un joc àgil i immersiu.
I perquè m’agrada tant?
D’una banda, és un joc de
“broc gros”, que elimina els detalls que de vegades molesten una mica (o vaja,
pels quals no sempre tens temps), com ara tenir un munt d’habilitats, i les
redueix a carreres professionals. Que ets lladre? Doncs oblida’t d’haver de
tenir 10 habilitats separades com discreció, daga, escalada o manyeria, perquè
el que tindràs és una sola puntuació de carrera que et facilitarà
automàticament accés a totes aquestes habilitats. I això, en diversos altres
camps. El motiu: aquí el focus és explicar plegats una història, i per això no
fa falta massa més que un parell de cartrons, uns fils i ganes de fer volar la
imaginació. Però vaja, tampoc és que no tingui normes! Ans el contrari, per
exemple té un sistema de màgia que deu ser dels més senzills i flexibles que hi
ha, però dissenyat per donar joc i gestionar-la amb rapidesa.
D’altra banda, introdueix coses
com els punts d’heroi, que entreguen al jugador la possibilitat de doblegar
puntualment les limitacions d’un humà normal i honorar degudament a Crom, el
qual vol dir que realment ofereix eines tant al màster com als jugadors per
crear situacions verdaderament èpiques, com aquelles de les pelis en que els
dolents cauen de tres en tres sota l’espasa de l’heroi, o en què,
miraculosament, el nigromant sobreviu a una caiguda mortal de necessitat.
I com a tercera
pinzellada, és un joc força honest i sense grans aspiracions: recull el guant
d’aquells grans jocs que et permeten fer un personatge en literalment minuts,
recomana al màster no trencar-se massa el cap en dissenyar l’aventura, i té
unes mecàniques senzilles però que promouen la generació espontània d’arguments
liderats pels jugadors, de manera que amb una mescla d’improvisació i
variabilitat argumental, surten coses molt xules i temàtiques.
Per tancar aquesta breu
presentació, us oferim en aquest enllaç un breu resum de les regles del joc per si en voleu saber més.
Bàrbars de
Zothique
Bàrbars de Zothique és la
meva variació casolana del joc, que substitueix l’ambientació predeterminada de
l’exòtica Lemúria de Carter pel temible Zothique de Clark Ashton Smith, un
prolífic autor del qual podeu llegir-ho pràcticament tot de franc en línia a http://www.eldritchdark.com/, principalment en anglès, tot i que hi ha una molt
notable selecció de material traduït al castellà (també podeu trobar a biblioteques la traducció de Valdemar).
Zothique és un món
post-apocalíptic i decadent: no en va el món és vell i l’últim dels seus
continents està morint. Regnes antics, esfondrats, intenten recordar-se, mentre
a l’interior desèrtic, esperits venjatius planegen la seva venjança. Amors
prohibits lluiten per sobreviure i els nigromants estenen la seva influencia
cada cop més enllà des de les seves illes maleïdes. Tot, sota la mirada maligna
de déus que saben com acaba tot.
En aquest món
terrible, la monstruositat i l’inenarrable hi és ben present i pren formes
diverses: en alguns casos molt proper al cànon lovecraftià dels Mites de
Cthulhu (no en va Ashton Smith era amic íntim de Lovecraft i membre del seu
cercle), en d’altres més proper a l’estela gòtica del fantasmagòric i encara en
d’altres dins de territoris difícils de classificar. Alhora, els herois ho
segueixen sent, però certament no són Conans: poden morir, i en molts casos ho
faran, això sí, no sense fer un bon terrabastall abans d’anar-se’n a l’altre
barri. Per reflectir aquesta ambientació més opressiva, els herois disposen de
només 3 punts d’heroi i també s’introdueix un sistema de seny inspirat en el
de La Crida de Cthulhu, que podeu consultar aquí si teniu curiositat.
Si el destí us duu a
l’Últim Continent, podreu albirar belleses oblidades, fer-vos amb tresors
perduts de regnes desllorigats i gaudir de plaers extraterrenals sense encara
abandonar Zothique. Això sí, guardeu-vos de la maligna influència de Thasaidon
i no rigueu, mai, de les històries que expliquen els ancians a la quitxalla...
No hay comentarios:
Publicar un comentario